CUTIE DE VITEZE
Cutia de viteze este un sistem destinat transformarii și transferului cuplului de motor la arborii de antrenare sau cardanici, sustinand astfel angrenarea roților.
Este utilizata si in cazul acționarii marșarierului.
Structura cutiei de viteze
Cutia de viteze manuală este alcatuita din arbori și roți dințate cu număr diferit de dinți. La ansamblurile moderne, roțile dințate ale arborilor adiacenți sunt tot timpul în contact direct. Angrenarea roții in cauza este realizată cu ajutorul sincronizatoarelor speciale. Sincronizatorul este angrenat de către furca, conexiune efectuata cu ajutorul brațelor și articulațiilor la maneta schimbătorul de viteze pozitionat în habitaclu.
Cutia de viteze automată cuprinde roți dințate cu varii marimi, alcatuieste un mecanism de angrenare epiciclic. Pachetele de ambreiaj sunt raspunzatoare de angrenarea roților corespunzătoare. Conexiunea lor este sustinuta prin pomparea lichidului de lucru în canalele unității hidraulice. Cuplul de la motor trece la cutia de viteze prin intermediul convertorului hidraulic de cuplu.
Transmisia variabilă continuă constituita fără trepte. Elementele sale centrale de lucru le alcatuieste fuliile conice pozitionate în perechi pe arborii de intrare și ieșire, cu o curea din oțel întinsă în jurul lor. Fuliile constituite laolalta sau separat, schimbându-și astfel diametrul de lucru și, în consecință, raportul de transmisie. Construcția lor are și un angrenaj epiciclic responsabil pentru modul marșarier. Mișcarea fuliilor este sustinuta de către un convertor hidraulic de cuplu, ambreiaj din mai multe plăci controlat electronic sau alte mecanisme.
Atentionari:
- Oferiti importanta intervalelor de schimb al uleiului. Anaizati regulat nivelul uleiului. Lubrifiantul contaminat sau o cantitate minimala produce uzare si ulterior rupere timpurie a componentelor și avarierea graduala a cutiei de viteze.
- Cu insemnate ridicata este asigurarea functionalitatii optime ale ambreiajului la cele cu transmisie manuală.
- Nu accelerarati sau nu frânati brusc, deoarece acest fenomen sunt premergatoare avariilor elementelor transmisiei.
- Este contraindicat utilizarea autoturismului cu transmisie automată pentru tractare vehicule.
- Utilizarea la temperaturi negative, in cazul transmisiei automată, este indicat sa încălziți bine cutia de viteze înainte de a utiliza masina.
Particularitati defecțiuni
Manșetele sau sloturile uzate;
Tija sau furca defectă;
Avaria rulmentului arborelui de intrare;
Uzura plăcilor de frecare de frecare
Infundare supape;
Zbârnâitul sau hârâitul indică avariere rulmenților.
Radiator racire ulei cutie automata
Prezenta de reziduri reprezinta cea mai comuna avarie a radiatoarelor cutiei de viteze.
Carcasele de obicei sunt acoperite cu praf in timpul utilizarii autoturismului din acest motiv nu se poate transfera aportul de caldura rezultand o functionare in afara parametrilor functionali, in unele cazuri se poate simti si miros de ulei ar care poate indica avaria mai sus mentioanta. In urma unei vizite la un service auto calificat se poate diagnostica daca radiatorul este doar murdar si nu avariat. In acest caz, in urma unei operatiuni de curatare si remontare aceasta componenta isi va relua activitatea.