Service Auto – Calitate si Promptitudine – Servicii Profesionale – Diagnoza Computerizata multibrand / ITP / Reglaj Directie / Reparatii mecanice si electrice / Aer Conditionat

Adresa de e-mail: service@autodoc.ro Telefon: 0740075986

SISTEM ESAPAMENT

Sistemul de evacuare are sarcina de a strange si elimina gasele de esapament din cilintrii motor in aer , prevenind intrarea acestor gaze in masina . Acest sistem stompeaza zgomotele acestor gaze cand ele ies afara insa si reduce toxicitatea gazelor.

Constructia sistemului de evacuare

Sistemul de evacuare a masinii are urmatoarele componente :

  • Galeria de evacuare

Galeria de evacuare este prinsa de motor . Aceasta colecteaza gazele de evacuare si asigura curatarea camerelor de ardere a motorului.  Numarul de tevi din care aceasta este alcatuita coincide cu numarul de cilindri ai motorului.

  • Burlanul

Burlanul leaga galeria de evacuare cu rezervorul. El este folosit pentru a conduce mai departe gazele de esapament . Burlanul este alcatuit dintr-o teava flexibila, un compresor elastic special care compenseaza fluctuatiile de temperatura si vibratile facute de motor.

  • Convector catalitic

Convectorul catalitic ajuta la reducerea toxinelor emise , gazele emise devin substante inofensive.

  • Filtru de Particule

Filtru de particule are rolul de purificare a gazelor de evacuare , acest lucru se gaseste in special la motoarele diesel.

Toba preliminara sau rezonatorul

Toba preliminara are rolul de a reduce semnificativ zgomotul produs si de a compensa pulsatia fluxului de gaz emis.

  • Toba finala sau toba principala

Aceasta asigura eliminarea finala a zgomotului produs de masina

  • Conectori, elemente de etansare si garnitura
  • Suporturi

Sfaturi de intretinere

Remedierea din timp a defectiunilor motorului. In momentul in care nu iti porneste masina “ din prima “ sau da rateuri la pornire se produce un amestesc de aer-combustibil care duce la arderea combustibilului din sistemul de evacuare producand arderea elementelor .

Din cand in cand motorul trebuie lasat sa functioneze la turatie mare pentru a se auto-curata de depuneri de funingina de pe elementele tobei

Daca autovehiculul dvs are functia de pornire la distant, iarna incercati sa o folositi mai rar deoarece numarul cilindrilor de incalzire si de racire afecteaza totodata si durata de functionare a acestor componente.

Verificarea si strangerea din timp a suportului tobei  pentru a nu fii afectata de vibratia eliminarii gazelor.

Evitarea baltilor cand conduceti deoarece se produce schimbarea brusca de temperatura care poate la randul ei sa provoace crapaturi sau fisuri ale acestui sistem de esapament.

Semne ale defectiunilor

Inca de afara se pot urmari cu usurinta unele defectiuni care pot aparea , spre exemplu daca se observa iesirea de gaze de esapament fie de sub capota sau sub vehicul sau se aude un zgomot puternic de la motorul in functiune inseamna ca aveti probleme la sistemul de esapament.

Mirosul urat in momentul in care se porneste un motor rece poate duce la infundarea convectorului catalitic . Aceasta problema este uneori insotita si de cresterea de combustibil sau dificultate de pornire a masinii.

Sunetele metalice care pot aparea sub vehicul pot fii semne a defectiunii sau desprinderii agatatorilor tobei.

Cauze ale defectiunilor

Condusul frecvent insa pe distanta scurta poate duce la formarea de depuneri de carbon sau funingina pe toba  care duce la infundarea sistemului.  Totodata functionarea tobei poata sa produca uneori condens care duce la “ mancarea “ pieselor acestea din urma necesitand o inlocuire insa cu un material rezistent .

Sonda lambda

Sonda lambda este un senzor care masoara cantitatea reziduala de oxigen din gazelele emise. Acest lucru permite reglarea in timp real a procesului de formare a amestecului aer-combustibil .
Sonda lambda poate sa fie de mai multe tipuri

  1. Dupa constructie :
  • Binare : acesti senzori sunt construiti fie din zirconium fie din titan. Zirconiu este cel mai raspandit material in constructia lor avand o temperatura de lucru de aprox 300 grade C

Pentru a se incalzi acestea au nevoie de ceva timp si nu incep sa functioneze imediat dupa pornirea motorului.

  • Pe banda larga : acesti senzori au in constructive doua elemente sensibile care asigura o citire mai precisa . Variatiile de temperatura si apa condensate le sunt mai daunatoare, ei fiind monitorizati prin sistemul de diagnosticare de bord prin coduri de eroare – diagnoza computerizata
  1. Dupa prezenta elementului de incalzire
  • Cu element de incalzire

Sonda lambda care are element de incalzire in compozitie tine aprox  100 000 km , acestea fiind mai eficiente si cu un plus de rapiditate in functionare.

  • Fara element de incalzire

Acestea sunt proiectate sa reziste intre 50 000 si 80 000 km . Neavand in compozitie senzor de incalzire ele ating temperatura de functionare cand intra in contact cu gazele de evacuare fierbinti.

  1. In functie de tipul carcasei acestea pot sa fie filetate sau cu flansa

Instructiune de utilizare

Pentru a evita defectarea motorului recomandam verificarea acestui senzor – sonda lambda la fiecare 30 000 km sau de fiecare data cand se face o verificare generala a masinii / la testarea emisiilor de gaz .

Alimentarea vehiculului sa fie facuta in benzinarii de incredere si cu combustibil de calitate deoarece vaporii combustibilului avariaza elementul sensibil al dispozitivului

Instalarea acestui senzor de oxigen nou sa fie facute conform instructiunilor producatorului si la recomandarile acestuia

Simptome ale defectiunilor

In momentul in care simti ca motorul nu mai are aceasi putere de tragere, accelerarea este mai slaba sau cresterea consumului de combustibil este evidenta se poate ca sa fie de la acest senzor de oxigen .

Cauze ale defectiunilor

Defectarea sondei lambda este cauzata in general de formarea de depuneri de carbon pe suprafata acesteia . Lucrul acesta se intampla in momentul in care combustibilul este de slaba calitate sau ansamblul rotativ al motorului este uzat  sau exista probleme la inelele pistoanelor si garnituri

Totodata elementul sensibil al sondei se poate arde atunci cand combustibilul continua sa arda in sistemul de evacuare

Supapa EGR

Supapa EGR ( supapa de reciclare a gazelor de evacuare ) este un element care conduce o parte din gazele de evacuare catre galeria de admisie.  Tehnologia aceasta permite reducerea emisiilor toxice si ajuta la incalzirea mai rapida a galeriei de admisie .

Exista mai multe tipuri de supape EGR :

In functie de tipul de reglare acestea pot fii :

  • Pneumatice : sunt fiabile si au design simplu, lucru care deja in zilele noastre este invechit. Acestea sunt activate prin contra-presiune de evacuare
  • Supape de vid electronice : sunt controlate “ de la distanta “ de catre un regulator de vid care transfera semnale corespunzatoare la clapeta unitatii
  • Digitale : sunt activate de catre un electro-magnet / un motor care are curent continuu  sau de catre un motor in trepte.

Aceste supape digitale sunt cele mai complexe fiind cele care permit individualizarea operarii sistemului de recirculare exact

Instructiuni de utilizare

 Deteriorarea supapei EGR poate sa fie cauzata de un amestec incorect aer-combustibil care afecteaza direct durata de functionare a componentei. Daca amestecul nu este corect distribuit acesta fiind prea slab sau prea bogat combustibilul va continua sa arda in sistemul de evacuare si acest lucru sa duca la deteriorarea supapei. Pentru a evita acest lucru schimbul din timp a filtrului de aer dar si verificarea injectoarelor pentru a nu fii infundate este o solutie optima.

Verificarea si strangerea curelei de distributie regulat poate sa evite formarea unui amestec prea bogat si sincronizarea incorecta a supapei .

Daca autovehiculul dvs are un rulaj mare si kilometrii multi evitati deplasarile scrute odata ce nu ati verificat / inlocuit inelele pistoanelor si garniturile de ulei ale supapei

Simptome ale defectiunilor

Arderea supapei EGR sau blocarea acesteia in pozitie deschisa poate sa fie detectata la mersul in gol instabil iar in unele cazuri motorul chiar se poate opri “ la mersul in gol “.

Prezenta unei smuciri la accelelare poate sa fie una din simptomele prin care depunerea de funingina pe supapele de admisie este una probabila.

In momentul in care supapa se blocheaza pe inchis simptomele nu sunt chiar evidente insa consumul mare de combustibil, supraincalzirea lui sau batai la motor pot sa fie cateva dintre cele mai evidente moduri prin care vehiculul arata ca are probleme

Toba esapament finala

Toba de esapament finala sau amortizorul de zgomot este o component importanta a unei masini. Obiectivul ei principal este acela de a elimina gazele de esapament in aer.

Functionarea corecta a sistemului de evacuare dar si a motorului depinde de calitatea acesteia.

Acestea pot sa fie fabricate din mai multe material ca de exemplu :

  • Otel inoxidabil
  • Otel carbon
  • Otel aluminizat
  • Otel galvanizat

Topa de esapament are o structura complexa care este formata din mai multe tuburi. Intre aceste tuburi exista camera formate din sicane de tip labirint. Dimensiunea tubului poate sa aiba o valoare unica pe toata lungimea ei sau poate sa fie mai mica spre iesire. Aceste tuburi sunt facute pentru a diminua sunetele de eliminare a gazelor.

Amortizorul se gaseste in partea inferioara a masinii, acesta fiind pus la vedere atat pentru umiditatea de catre are parte dar si de deteriorare mecanica sau chimica.

Pentru a putea prelungi durata de viata a unei tobe de esapament trebuie evitate drumurile accidentate si verificarea in prealabil a suporturilor acesteia.

Defectiune ale amortizorului de zgomot

  • Uzura si deteriorare mecanica
  • Coroziunea materialului care diminueaza zgomotul
  • Jocul in gol

Simptomele unei tobe de esapament defecte se pot auzi printr-un nivel ridicat al zgomotului produs, printr-un miros neplacut care poata sa apara atat in masina cat si in afara ei dar si prin anumite defectiuni frecvente la catalizator

Cazele acestor defectiuni pot fii multe intre printre ele pot sa existe si urmatoarele :

  • Instalarea unei piese neconforme sau sfarsirea duratei de viata
  • Instalarea tobei neconform unor reguli din manualul de instalare
  • Lovirea partii inferioare a masinii de suprafata carosabilului

Aboneaza-te la newsletter si fii mereu la curent cu noutatile!

[contact-form-7 id=”10″]