Service Auto – Calitate si Promptitudine – Servicii Profesionale – Diagnoza Computerizata multibrand / ITP / Reglaj Directie / Reparatii mecanice si electrice / Aer Conditionat

Adresa de e-mail: service@autodoc.ro Telefon: 0740075986

ULEI DE MOTOR

Caracteristica principala a uleiului de motor este reprezentata de lubrifierea pieselor angrenate in functionalitatea motorului. Prin aceasta operatiune este diminuata uzura prematura a pieselor motorului, concomitent sunt eliminate si reziduri dezvoltate in interiorul motorului.

Acestea sunt utilizate frecvent si sunt prezente in multe parti componente ale autoturismului avand caracteristici diferite dupa caz: lubrifiere, actionare parti componente si curatare a acestora din urma. Toate tipurile de ulei si lichide sunt esentiale pentru o buna functionalitate.

Tipuri ulei de motor

Clasificare dupa gradul de vascozitate si periodicitate:

  • Ulei de vară;
  • Ulei de iarnă. Conform standard SAE J300, fiind notate prin litera W;
  • Uleiuri universale indiferent de anotimp.

Numele dat uleiului de obicei contine doua numere potrivit standardului SAE, cel de intai numar reprezinta temperatura minimala de functionare si cel de al doilea numar descrie vascozitatea la temperaturi mari. Un numar mare reprezinta o vascozitate ridicata a uleiului.

Ti motor:

  • Motor Diesel – notat cu litera C;
  • Motor benzină – notat cu litera S;
  • Ulei universal – pot fi folosite atât la motoarele diesel, cât și benzina, fiind notate cu amandoua litere.

Sunt prezente și anumite simboluri specifice, precum:

  • SL – la motoare turbo cu supape multiple, produse dupa 2000.
  • SH – motoare produse dupa 1994;
  • SF – uleiuri folosite la autoturismele fabricate în anii 1980;
  • SG – la camioane perioada identica;

In functie de conținut:

  • Ulei sintetic cu o durata de utilizare ridicata, oferind protectie impotriva factorilor corozivi. Comparativ cu urmatoarele uleiuri enumerate sunt mai scumpe. Acestea sunt produse in urma unor proceduri chimice din hidrocarburi.
  • Ulei semisintetic, prezinta rezistenta la temperaturi negative, comparativ cu cele sintetice acestea pierd in timp din calitate respectiv vascozitate. Se pot evidentia prezenta de elemente reziduale in masa uleiului. Sunt fabricate in amestec cu aditivi sintetici, baza minerala, reprezentand o treime din valoarea totala.
  • Ulei mineral, utilizate preponderent in anotimpurile cu temperaturi ridicate deoarece la temperaturi negative acesta se ingroasa peste limitele normale, de asemenea poate fi evidentiat si prin fenomenul de evaporare datorita procesului de fabricatie, obtinute din rafinarea titeiului. In urma supraincalzirii motorului se poate evidentia prezenta namolului. Un aspect pozitiv este dat de valoare scazuta de achizitie.
  • Ulei hidrocracat, probabil cel mai scazut pret de achizitie. Este obtinut in urma prelucrarii titeiului. De mentionat, gradul de utilizarea al acestor tipuri de uleiuri este redus in special in cazul diferentelor de temperatura.

Utilizare

Uleiul de motor, isi pastreaza proprietatile pentru aproximativ 1 an de zile sau 12-15.000 km.

De retinut urmatorul aspect, la fiecare 1000 km este indicat verificarea nivelului uleiului. Acesta procedura se efectueaza cu ajutorul jojei de ulei. In functie de tipul de ulei utilizat, se recomanda ca acesta sa nu fie amestecat cu o alta marca sau alt tip de ulei decat cel sau cele specificate de catre producatorul autoturismului.

Este contraindicat supraalimentarea cu ulei.

Deteriorare calitate ulei de motor. Particularitati.

Calitatea uleiului de motor este direct influentata de factorii mentionati anterior dintre care reamintim:

  • Utilizarea peste perioada sau numarul de km mentionati de catre producator. Depasirea acestor indicativi conduc la schimbarea caracteristicilor uleiului de motor si anume se observa schimbarea consistentei si a culorii (culoare inchisa).
  • Uleiurile de calitate inferioara folosite in medii cu temperaturi scazute sau ridicate sau cu o diferenta brusca de temperatura conduce la o modificare negativa a proprietatilor acestor tipuri de ulei. Precum am mentionat, calitatea acestora se va verifica periodic, prin metoda olfactiva (cu ajutorul jojei).
  • Combinarea mai multor tipuri de ulei (in acelasi timp) precum si producatori diferiti poate produce depuneri de reziduri in interiorul motorului ca va afecta fiabilitatea motorului in timp.
  • Daca utilizati in mod constant si prelungit, motorul la mod ralanti, acest aspect poate influenta calitatea uleiului.

Particularitati: ulei si lichide

Uleiul este utilizat primordial in sistemul intern de lubrifiere, acesta previne aparitia fenomenului de uzura a pieselor.

Mai mult decat atat, curata aceste componente de prezenta rezidurilor de carbon, elimina caldura produsa si ofera protectie impotriva aparitiei coroziunii. Particularitatile mentionate sunt intalnite la transmisia manuala dar si in ansamblurile diferentiale ax spate cat si in alte unitati.

Pentru cutia de viteza automata in cazul distributiei cuplul motor dintre rotor convertor de cuplu si turbina este utilizat lichidul de transmisie. Prima este prezenta la volanta motorului in contrast ultima la arbore transmisie. Principalele particularitati fiind cele de lubrifiere, racire si curatare.

In cazul ansamblului de franare, presiunea pedalei este transferata cu ajutorului uleiului la piston cilindru sau la etrier roata. Identic ca si principiu de functionare al uleiului il regasim la sistemul de actionare ambreiaj. Servodirectia hidraulica ca paricularitate utilizeaza valoarea de rezistenta a compresiei unor componente si transmiterea puterii intre ansambluri.

Particularitatea cea mai importanta a lichidului de racire este transmiterea caldurii din componentele cu temperaturi ridicate. Acesta urmeaza anumite etape si anume: accede in motor prin canalele desemnate, apoi trece la radiator, aici prin operatiunea de schimb caldura se va raci.

Lichidele utilizate

Pentru curatarea parbrizului, geamurilor si a farurilor sunt utilizate lichide special concepute, unele cu specific sezonier (vara/iarna).

Intreținere

  1. Se recomanda instalarea filtrelor noi cu fiecare operatiune de schimbare a uleiurilor, deoarce la fel ca si in cazul uleiului, filtrele isi pierd din proprietati, in plus acestea acumuleaza impuritati si nu accelereaza degradarea noului ulei.
  2. Prezenta aerului in sistem este cauza multor disfunctionalitati. Prezenta unui sistem neetans poate conduce la aparitia bulelor de aer, in acelasi timp cu aerul se poate infiltra alte reziduri si umezeala. Toate conduc la minimizare randament sistem.
  3. In lipsa utilizarii autoturismului, atat uleiurile cat si lichidele trebuiesc inlocuite, chiar dupa autoturismul in cauza nu este folosit, proprietatile uleiului si al lichidului sunt definite intr-o perioada limitata.
  4. Preintampinati alunecarea transmisiei automate. Deteriorare precum si rupere placi de frecare conduc la supraincalzirea cutiei de viteze.
  5. Utilizati combustibil calitate superioara. Carburantul inferior,poate determina la piesele motorului depuneri de carbon, iar uleiul se poate contamina mult mai repede.
  6. Acordati atentie la aditivi. Fiti siguti ca aceste este compatibil cu elementele etans si garinturile utilizate in acest sistem.
  7. Atentie la tipul produse utilizate. Nu combinati doua sau mai multe produse diferite deoarce pot contine elemente incompatibile.

Indice deteriorare ulei si lichide

Minimizarea randamentului ansamblului in care sunt folosite indica pierderea din proprietatile calitative ale acestuia.

Cel mai des intalnit, este ingreunarea actionarii sistemului de franare, ambreiajului si de asemenea a servodirectiei hidraulice. Aceste sunt mai greu de actionat sau in cazul volanului de virat, concomitent cu cresterea “jocului” per componenta. Fenomenele indica in general aparitia bulelor de aer in ansamblu sau cresterea concentratiei de apa. In cazul de fata lichidul de racire contaminat va obtura canale ale radiatorului provocand cresterii temperaturii la motor. Din manifestarea degradarii uleiului rezulta depuneri de funingine pe bujiile utilizate sau fumul gri sau albastru eliminat prin teava de esapament.

Particularitati de compromitere a proprietatii ide lucru

Datorita modului de utilizare necorespunzator, lichidele si lubrifiantii se pot deprecia mult mai curand decat anticipam. Condusul agresiv, derapajul rotilor in cazul autoturismelor ce utilizeaza transmisie automata si de asemenea sarcinile supraincarcate pot conduce la uzura prematura a pieselor din ansamblu in cauza, uzura cumulata de mediul inconjurator.

Numeroase substante chimice inglobeaza inhibanti de coroziune. Cu trecerea timpului ele se deterioreaza isi pierd din calitati, acest fenomen va conduce la degradarea elementilor, rezultand in combinarea lichidului de lucru si elementele de coroziune. 

Aboneaza-te la newsletter si fii mereu la curent cu noutatile!

[contact-form-7 id=”10″]