SISTEM RACIRE MOTOR
Sistemul de racire a motorului previne supra-incalzirea motorului, oprind astfel deteriorarea elementelor sale. Acesta inlatura caldura de la componentele motorului si incalzeste aerul in incalzitor.
Sistemul de racire a motorului este format din :
- Vasul de expansiune cu lichid de racire
- Pompa de apa
- Radiator
- Ventilator
- Termostatul
- Furtunuri
- Senzori
Semne de defectiune
Supra-incalzirea motorului precum si infundarea radiatorului , blocarea supapei termostatului , defectarea rotorului pompei pot indica defectiuni ale sistemului de racire.
Daca se observa o pata de culoare verde sub masina parcata pentru o perioada mai mare de timp aceasta poate sa fie un semn ca furtunurile s-au fisurat din cauza corodarii radiatorului
Cauze ale defectiunii sistemului de racire
Furtunurile si tevine sunt predispuse la uzura sau chiar rupere deoarece in timp acestea isi pierd elasticitatea si fisureaza sau crapa. Totodata fluctuatiile de temperatura joaca un rol important in deteriorarea lor.
Carcasa, ventilator radiator
Comutatorul sistemului de pre-incalzire a motorului are datoria de pornire si oprire a acestui sistem. Designul acestuia depinde de marca si modelul masinii.
Defectele ale comutatorului sistemului de pre-incalzire pot sa fie prin oxidarea contactelor sau prin deteriorarea mecanica .
Semnele pe care proprietarul autovehiculului ar trebuie sa le urmareasca sunt :
- Functionare instabila a motorului
- Cresterea duratei de incalzire
- Fum in timpul procesului de incalzire
Printre cauzele defectarii sistemului de pre-incalzire se numara si deteriorea la impact, patrunderea lichidului in sistem sau calitatea slaba a piesei de schimb .
Comutator temperatura / ventilator radiator
Unitatile de control ale ventilatorului sau senzorii sunt dispozitive electronice care asigura functionarea sistemului de aer conditionat constant.
In functie de rolul lor acestea fie pot indeplini diferite functii precum : schimbarea temperaturii lichidului de lucru, reglarea functionarii ventilatorului, oprirea acestuia.
Exista mai multe tipuri de senzori ai ventilatorului si unitatii de control :
- Dupa principiul de operare
- Senzori cu coeficient de temperatura pozitiva
- Senzori de coeficient de temperatura negativa
- Dupa principiu de functionare
- Electro-magnetica
- Termorelee
Aceste componente nu au limite stricte pentru durata de viata . Ele pot sa functioneze o perioada lunga de timp daca se respecta toate indicatiile de date de producator pentru functionarea lor in conditii optime.
Totusi ca si defectiuni pot aparea :
- Fisurarea carcasei
- Oxidarea contactelor
- Scurt-circuitul
- Topirea elementelor de plastic
Semne frecvente ale defectarilor sunt :
- Functionarea continua a ventilatorului
- Scaderea eficentei functionarii aerului conditionat sau nefunctionarea lui
Radiator Apa
Radiatorul are ca functie principala aceea de a elimina excesul de caldura de la motor in aer. Acesta este una dintre componentele sistemului de racire a motorului.
Radiatoarele sunt de mai mult feluri :
- Radiatoare cu tuburi rotunde
- Radiatoare cu tuburi ovale
- Radiatoare realizate prin tehnologia de sintetizare
- Radiatoare din aluminiu
Pentru o functionare optima a radiatorului este necesara inlocuirea lichidului de racire odata la 2-3 ani deoarece asa va creste si durata de viata a radiatorului.
Verificarea radiatorului se face odata la 6 luni pentru a nu aparea obiecte straine aflate la intrare sau in nucleul radiatorului, deteriorare mecaniza, coroziune, etc.
Defectiuni are radiatorului care pot aparea sunt :
- Infundarea tuburilor de baza
- Dezintegrarea
- Opturarea nucleului
Ca si simptome frecvente sunt cele de supra-incalzire a motorului sau consumul excesiv de lichid de racire.