Alfa Romeo este un producator italian de automobile, parte a grupului Fiat, renumit pentru masinile sale sport.
Predecesorul companiei, Darracq Italia, a fost fondat In 1907 de catre un aristocrat milanez, cavalerul Ugo Stella, si producatorul francez de automobile Alexandre Darracq. Initial, compania a produs automobile Darracq In Napoli.
Dupa disparitia Darracq Italiana, Stella si mai multi investitori italieni au Inceput sa produca un nou tip de Daracq In districtul Portello din Milano. In acel moment, compania si-a schimbat numele, de atunci folosind abrevierea A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, In engleza denumirea oficiala: Lombardia Autofarm). Marea decizie a lui Ugo Stella a fost angajarea excelentului inginer Giuseppe Merosi. Primul model a fost reprezentat de cele 24 de masini sportive HP produse In 1910. Acesta a fost urmat de alte 12 HP, echipate cu acelasi motor, dar cu putere redusa.
Dupa ce Nicola Romeo a cumparat fabrica, marginea metalica a emblemei a fost inscriptionata cu cuvintele ALFA ROMEO-MILANO. Prima masina marca Alfa Romeo a fost produsa In 1920. A fost modelul Torpedo 20-30 CP.

Emblema Alfa Romeo este o combinatie a doua simboluri milaneze distinctive, sarpele si crucea. Ideea sarpelui Visconti, reprezentat pe un fundal albastru deschis, a venit din mintea unui tanar designer din departamentul tehnic, care astepta un tramvai In Piazza Castello si privea sarpele de pe turnul Filarete. Sarpele si crucea rosie, reprezentate pe un fundal alb, sunt Inconjurate de o flansa metalica care poarta cuvintele ALFA („Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”) si MILANO, cu doua noduri tipice dinastiei Savoia.
O alta caracteristica majora este scutul de pe partea din fata a automobilelor. Incepand cu 1910, acesta a fost prezent pe toate modelele, In diferite forme si dimensiuni.
In 1910, o revista scria urmatoarele: „ALFA: numele In sine este un program, sau mai degraba o explicatie clara a unui program. Reprezinta prima litera a alfabetului, un fel de punct de plecare, Inceputul a ceva, Inceputul unei noi vieti…”

Trifoiul cu patru foi, „quadrifoglio verde”, Impodobeste masinile de curse ale marcii din 1923, iar In prezent marcheaza modelele sport (QV). Triunghiul alb cu trifoiul verde cu patru foi Intre rotile din fata si usa de pe partea laterala a masinii.
Trifoiul a fost folosit de la moartea lui Ugo Sivocci In 1923. Pilotul experimentat, dar adesea ghinionist, cunoscut la vremea sa drept eternul vicecampion, a pictat un patrat alb cu un trifoi cu patru foi pe grila radiatorului masinii sale In pregatirea pentru Targa Florio, In speranta de a aduce noroc. Miscarea a functionat si el a castigat cursa. Victoria a facut din noul logo un simbol al Alfa Romeo. Sivocci a murit In 1923, la cateva luni dupa victoria sa la Targa Florio, In timp ce testa noul P1 proiectat de Giuseppe Merosi. Masina nu avea trifoiul cu patru foi pictat pe ea. De atunci, cautand favoarea Fortunei, acesta a fost prezent pe fiecare masina de curse Alfa Romeo.
Pe o masina de strada, a fost vazut pentru prima data pe Giulia TI Super din 1963. In anii 1970, Quadrifoglio Verde a fost numele dat celor mai puternice modele sportive. In anii 1980, Quadrifoglio Oro, trifoiul de aur, a fost semnul distinctiv al celor mai bine echipate modele de lux. In secolul XXI, logo-ul a fost reInviat pe partea laterala a modelului 8C Competizione, iar astazi poate fi vazut doar pe modelele sportive ale marcii, Giulia QV si Stelvio QV.