Chrysler Corporation este un producator american de automobile, parte a holdingului Fiat Chrysler Automobiles din 2014. Din 1925, Chrysler a fost cel mai mic dintre cei trei mari producatori auto americani, dupa Ford si General Motors.
Chrysler Corporation a fost Infiintata de Walter P. Chrysler la 6 iunie 1925, prin preluarea activelor Maxwell Motor Company, aflata In faliment.
Walter Chrysler s-a alaturat companiei Maxwell-Chalmers, fondata In 1904, la Inceputul anilor 1920, care era deja In dificultate. In 1923, Chalmers a Incetat productia de automobile.
In ianuarie 1924, Walter Chrysler a prezentat primul model Chrysler, o masina cu sase cilindri care era mai ieftina decat celelalte. Walter Chrysler a vrut sa prezinte masina lumii la Salonul Auto de la New York, dar deoarece Chrysler cu sase cilindri nu era Inca In productie, masina nu a putut fi expusa. Prin urmare, Chrysler, cu bunul sau simt de marketing, a prezentat masina potentialilor investitori la acest hotel de lux din Manhattan. Strategia a functionat, un bancher de la Chase Securities investind 5 milioane de dolari In Maxwell Motor Company, detinuta deja In mare parte de Walter Chrysler. Masina cu sase cilindri a fost lansata rapid – cel mai popular model din segmentul accesibil.
Astfel, pe 6 iunie 1925, Walter Chrysler a cumparat restul actiunilor Maxwell Motor Company si a format Chrysler Corporation. Noua companie a cunoscut o crestere extraordinara.

Pana la Inceputul anului 1926, Chrysler avea aproape 3.800 de dealeri In America, cu profituri anuale de peste 17 milioane de dolari. In urmatorul deceniu, compania a prosperat si a produs mai multe modele populare si profitabile, inclusiv Imperial 80 din 1927. Aceasta masina a fost primul vehicul Chrysler cu un acoperis retractabil real si a fost, de asemenea, primul care a avut o campanie publicitara color.
In 1928, Chrysler a introdus noi marci: Plymouth producea masini de clasa mica, iar DeSoto masini de clasa medie. Chrysler a cumparat, de asemenea, marca de automobile a fratilor Dodge. Aceasta miscare a permis Chrysler, ca si General Motors, sa ofere o gama larga de marci auto.
In anii 1930
In anii 1930, Chrysler a fost caracterizat atat de o serie de inovatii tehnice, cat si de o perioada de crize financiare recurente. Pana la sfarsitul deceniului, DeSoto si Dodge concurau In cateva segmente cu alte filiale ale grupului Chyrsler.
In timpul anilor Marii Depresiuni, Walter Chrysler a luptat din rasputeri pentru compania sa. In 1934, Chrysler a introdus modelul Chrysler Airflow. Cu acest nou model revolutionar, compania a renuntat la conventiile sale anterioare de design si a folosit stiinta aerodinamicii pentru a crea o forma neobisnuita. Cu o forma care aminteste de cea a unui avion, Airflow a condus, de asemenea, la o serie de descoperiri tehnice majore (caroserie usoara, recorduri de viteza). Pentru a testa Airflow, Chrysler a construit primul tunel aerodinamic din industria auto. Din pacate, In ciuda tuturor acestor inovatii, Airflow nu a fost primit cu mare entuziasm de catre public. Chrysler a supravietuit anilor de criza datorita diviziilor Dodge si Plymouth, cu preturi reduse, care produceau modele mai conventionale si mai populare.
Plymouth este una dintre rarele marci care au Inregistrat o crestere a vanzarilor In anii de criza economica. In acei ani, Chrysler a Infiintat si Mopar (Motor Parts), care a devenit de atunci un lider pe piata pieselor de schimb din SUA.
In 1998, Chrysler a fuzionat cu Daimler AG din Germania pentru a forma DaimlerChrysler. La Inceputul procesului, a fost vorba de o fuziune Intre egali, dar In timp a devenit clar ca Daimler-Benz era membrul dominant al perechii. Nimic nu ilustreaza mai bine acest lucru decat faptul ca, la scurt timp dupa fuziune, Chrysler s-a aflat Intr-o noua criza financiara, care a facut ca pretul actiunilor companiei comune sa se prabuseasca la un nivel alarmant de scazut, provocand panica In randul conducerii germane.

Marca Plymouth a fost Inchisa In 2001, iar alte reduceri de costuri au fost realizate prin partajarea platformelor si a pieselor. Chrysler Crossfire este primul model Chrysler care Imparte piese cu Mercedes. In 2004, este anuntat un nou motor V8 HEMI. Datorita noilor modele si tehnologii, Chrysler a adus deja o contributie decisiva la rentabilitatea DaimlerChrysler
La 14 mai 2007, DaimlerChrylser AG a anuntat ca va vinde 80,1% din Chrysler catre Cerberus Capital Management, L.P., o firma americana de investitii.3 La sfarsitul tranzactiei, care s-a Incheiat la 3 august 2007, numele Chrysler a devenit Chrysler LLC. In acelasi timp, a fost dezvaluit vechiul nou logo al companiei, care revenea la traditionala stea Chrysler cu cinci varfuri.
Dupa ce criza economica globala a provocat pierderi uriase pentru Chrysler la sfarsitul anului 2008 si Inceputul anului 2009, la 27 aprilie 2009, Daimler AG a convenit cu Cerberus sa transfere participatia sa ramasa de 19,9% catre fondul de investitii si sa contribuie cu 600 de milioane de dolari la fondul de pensii al Chrysler. Trei zile mai tarziu, la 30 aprilie 2009, Chrysler a solicitat intrarea In faliment In conformitate cu sectiunea 11 din Codul federal american al falimentului. Acest tip de faliment permite o reorganizare a societatii si nu implica, de obicei, lichidarea societatii. In acelasi timp, compania a anuntat un parteneriat cu compania italiana Fiat.