Dacia este o marca romaneasca de automobile produsa la Mioveni de o filiala a Grupului Renault.
Primul model de serie al industriei romanesti de autoturisme a fost Dacia 1100, din august 1967. Fabrica (Uzina de Autoturisme, Pitesti-Colibasi), construita In baza unui acord cu compania franceza Renault, a Inceput productia a doua modele: unul bazat pe modelul Renault 8 si celalalt pe modelul Renault 12. Acest acord este considerat unul dintre cele mai de succes acorduri de licenta Incheiate de tarile socialiste, deoarece productia modelului Dacia 1300 a Inceput mai devreme In 1969 decat productia proprie a Renault. Automobilul cu tractiune fata, care era foarte avansat la acea vreme, era propulsat de un motor cu patru cilindri In linie OHV cu o cilindree de 1289 cc si o putere maxima de 39,7 kW (54 DIN-LE) la 5250 rpm, si o viteza maxima de 145 km/h.
Dacia cu numarul 900 de mii a fost produsa In august 1984. Potrivit revistei elvetiene Automobile Revue, productia anuala a fabricii la acea vreme era de 70.000 de unitati.
Vanzarile Dacia au scazut In anii 1990 din cauza modelelor Invechite si a calitatii slabe. In 1995, a fost introdus noul model autopropulsat, Dacia Nova.
Dacia a fost privatizata In 1999, iar licitatia a fost castigata de compania franceza Renault. In cadrul acestui contract, Dacia s-a angajat sa renoveze fabrica si sa aduca Imbunatatiri. A modernizat fabrica, a modernizat vechiul model Nova, iar acesta a devenit Dacia Solenza, versiunea cu motor Renault a modelului Nova. Renault a cheltuit 700 de milioane de euro pentru fabrica.

In 2004, Renault a lansat modelul Logan (masina este comercializata numai In Europa sub numele de Dacia Logan, In America de Sud si India se numeste Renault Logan. In Mexic exista si o versiune Nissan sub numele „Aprio”.) Modelul a fost un succes mondial. Este disponibil In cinci niveluri de echipare diferite, de la versiunea cu cadru din lemn la versiunea sportiva cu tractiune integrala din piele de 104 CP. Gama de motoare este urmatoarea: benzina: 1.4 75 CP; 1.6 90 CP; 1.6 16v 104 CP; diesel: 1.5 DCI 70 CP; 1.5 DCI 85 CP. Multe dintre componentele masinii sunt derivate din modelele Renault Thalia si Renault Clio, cum ar fi motoarele, sasiul etc.
In octombrie 2006, Dacia a lansat versiunea break, Dacia Logan MCV[1]. Logan VAN, bazat pe Logan MCV, a fost lansat pe 23 ianuarie 2007[2] Pe 18 februarie 2007, a fost lansata Dacia Logan Pick-Up[3]. Pe 4 iunie 2008, a fost lansata versiunea cu 5 usi, cu o caroserie noua si aceeasi baza tehnica. A fost denumita Dacia Sandero si a fost pusa In vanzare In luna iunie[4]. O versiune actualizata a modelului Dacia Logan a fost lansata pe 1 iulie 2008[5]. In 2009, a fost introdus fratele cu aspect de SUV al lui Sandero, Stepway. In 2010, a fost lansat SUV-ul Duster, bazat pe Renault Koleos. Lodgy Glace a castigat raliul pe gheata din 2011-2012, Trofeul Andros, cu pilotul Alain Prost, de patru ori campion mondial de Formula 1.

Modele
Dacia 1100 (1967-1971) , Dacia 1300 (1969-1983) / Dacia Denem (In Regatul Unit Dacia 1310 (1983-2004 Dacia 1301 (1970-) Dacia 1302 pick-up (1975-1983) Dacia 1304 pick-up (1983-2006) Dacia 1305 drop-side (1985-2006) Dacia 1307 cabina dubla (1992-2006) Dacia 1307 king cab (1992-1999) Dacia 1309 pick-up derivat din break (1992-1997) Dacia Sport 1310 coupe (1983-1992) Dacia 2000 Dacia D6 (Estafette) (1974-1977) ARO 10 (Dacia Duster) (1985-2005) Dacia 500 (Lastun) (-1989) Dacia Gamma Dacia 1320 hatchback (1988-1991) Dacia Liberta hatchback (1990-1996) Dacia Nova (1995-2000) – (bazata pe Peugeot 309) Dacia SuperNova (2000-2003) Dacia Solenza (2003-2005) Dacia Logan (din 2004) Dacia Logan MCV (din 2006) Dacia Logan VAN (din 2007) Dacia Logan Pick-Up (din 2007) Dacia Sandero (din 2008) Dacia Logan versiunea actualizata (din 2008) Dacia Logan MCV versiune actualizata (din 2008)[5] Dacia Duster nou (din 2010) Dacia Dokker nou (din 2012) Dacia Lodgy nou (din 2012) Dacia Spring (din 2021)