Honda Motor Company, Limited este o corporatie multinationala cu sediul la Tokyo.
Fondata In septembrie 1948, Honda Motor Co. Ltd. a fost cunoscuta din primul minut al existentei sale pentru excelenta sa exceptionala In domeniul ingineriei, iar In urmatorii 50 de ani a adaugat valori precum responsabilitatea sociala si protectia mediului. In prezent, Honda a devenit o companie globala care are peste 150 000 de angajati si care opereaza peste 110 unitati de productie si dezvoltare In 34 de tari. In anul fiscal Incheiat la 31 martie 2002, Honda a vandut 8 milioane de motociclete, 4,4 milioane de masini de lucru si 2,9 milioane de autoturisme.
Japonia nu a mai fost cea mai mare piata auto a Honda din1977, o distinctie rezervata Statelor Unite ale Americii, unde se vand anual aproape 1,25 milioane de vehicule Honda. Japonia este doar a doua cea mai mare piata a marcii, urmata de Europa, unde Germania si Marea Britanie sunt cele mai mari piete nationale ale continentului, cu vanzari Intre 60.000 si 60.000 de masini, si Italia, cu 40.000.
Honda produce de la masini de lucru mici pana la motoare turbo utilizate In avioanele experimentale; motoarele sale sunt disponibile In majoritatea tarilor din lume. Honda este creditata cu motoarele electrice experimentale care au propulsat prima masina electrica din lume construita special, EV PLUS, care functioneaza cu baterii nichel-metal hidrida. Masina, denumita The Dream, a castigat o cursa de 2 000 de mile In Australia cu vehicule cu celule solare si a exploatat puterea soarelui.

Povestea Honda Motor a Inceput la mijlocul secolului al XX-lea. Primele Honda au aparut la saizeci de ani dupa aparitia primei motociclete din lume, In 1886, dar astazi Honda a devenit o companie globala cu o filosofie a globalizarii bazata pe localizare. Ceea ce fostul presedinte Nobuhiko Kavamoto Kavamoto numea modul de gandire Honda este acum bine stabilit In fiecare colt al lumii.
Cu toate acestea, Honda si-a facut mai Intai un nume cu motocicletele sale. Pana In prezent, Honda produce cel mai mare vehicul de serie din lume, motocicleta Cub C100 In patru timpi, de 50 cc. Vehiculul pe doua roti, care a fost produs continuu din 1958 si a fost promovat In Statele Unite ale Americii cu sloganul „Cei mai draguti oameni pe care Ii veti Intalni vreodata pe o Honda”, a schimbat pentru totdeauna modul In care oamenii gandesc despre motociclism. Cub C100 s-a vandut In peste 26 de milioane de unitati, devansand atat Volkswagen Beetle (aproximativ 20 de milioane de unitati), cat si Ford Model T (16,5 milioane). Cu o crestere a vanzarilor de Cub C100 cu trei milioane de unitati pe an, nu prea exista teama unei detronari. Pana In prezent, Honda a produs un total de 100 de milioane de motociclete.
Honda era deja In afaceri de 15 ani cand a Inceput sa produca masini si a avut nevoie de Inca zece ani Inainte de a deveni un jucator important In industria auto internationala. Pana la Inceputul anilor 1980, Honda era o companie multinationala de top. In 1963, Honda a produs 136 de vehicule. Un an mai tarziu a produs 5210 unitati, iar In 1965 avea 8779 de unitati, dintre care un sfert au fost exportate. Productia a scazut apoi la 3.209 vehicule, dar dupa Inca un an, In 1967, a crescut din nou la nu mai putin de 87.000 de unitati. Cheia succesului a fost o piata interna puternica: 186 500 de vehicule au fost produse In 1968 si 232 000 In 1969, cu doar 5% din productie exportata.
Primele vehicule pe patru roti produse de Honda au fost sportivul S500 cu doua locuri si vehiculul utilitar T360. Acestea au fost urmate de coupé-ul avansat S600 si apoi, In octombrie 1965, de break-ul L700. S500 a participat la raliul Liege-Sofia-Liege din 1964, iar S600, condus de campionul mondial din 1967 Denny Hulme, a fost castigatorul clasei In cursa de anduranta ADAC de 600 de kilometri de la Nürburgring In septembrie. Aceasta a fost prima cursa reusita pentru Honda.
Motorul In patru timpi cu doi cilindri al piticei N360 a turat pana la o turatie Infricosatoare de 8500 rpm. Motorul de 354 cmc producea 31 CP si actiona rotile din fata ale masinii prin intermediul unei cutii de viteze cu patru trepte complet sincronizate. Honda a conceput masina pentru tinerii cumparatori japonezi care treceau de la motociclete la masini. Momentul aparitiei modelului N360 a fost perfect: anii 1960 au marcat Inceputul revolutiei masinilor mici.
Honda a fost un sustinator Infocat al racirii cu aer, care a fost sursa unor dezbateri lungi si memorabile Intre el si inginerii sai. In timp ce lucra la Honda 1300 din 1969, el dorea ca N360 si succesorul sau, N600, sa fie racite cu aer, la fel ca si celelalte modele stradale. Motorul transversal elegant de 100 CP al masinii mici a oferit modelului cu tractiune fata o viteza maxima de 176 km/h si a fost echipat cu frane pe disc si racire cu aer Dual-Dyna (DDAC) pentru a reduce zgomotul. Un sistem elaborat de admisie a aerului combinat cu aripioare de racire a fost proiectat pentru a atenua rezonantele, facand din motor unul dintre cele mai silentioase propulsoare racite cu aer.
Versiunea coupe gratioasa a masinii, introdusa In 1970, a fost populara, dar berlina a fost Inlocuita In 1972 de modelul 145 racit cu apa. Problemele au Insemnat ca departamentele de cercetare si dezvoltare ale Honda au primit mai mult spatiu de manevra. Honda a preluat functia onorifica de consilier superior In 1973.
Honda Motor nu era o afacere de familie, iar regula Honda care interzicea membrilor familiei sa se alature companiei a fost extinsa la directori. Toti membrii companiei erau considerati egali, cu diferente doar In ceea ce priveste rolurile angajatilor si salariile acestora. Aceasta filosofie se aplica tuturor birourilor si fabricilor nou create.
Productia de automobile a continuat In 1970 cu Z360 racit cu aer. Acesta a devenit mai tarziu baza pentru o Intreaga gama de masini mici, care a condus de la mini Life din 1971 cu Life racit cu aer In 1971 cm la premiera din 1972 a modelului Civic cu un motor transversal de 1,2 litri.
Costul ridicat al 1300 a Insemnat ca divizia de motociclete a fost lasata sa finanteze productia masinii. Aceasta din urma a fost readusa In prim-plan abia In 1973, In urma succesului Civic.

In 1971, au Inceput lucrarile la un alt exemplu stralucitor al ingeniozitatii Honda, motorul CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion ) cu Incarcare stratificata. CVCC a Incununat eforturile de cercetare si dezvoltare ale Honda, care erau cu multi ani Inaintea industriei auto mondiale: concurentii considerau ca legea Muskie privind emisiile, care urma sa fie introdusa In Statele Unite In 1975, era inaplicabila.
Modelul Civic, echipat cu motorul CVCC, a fost prima intrare a Honda pe ceea ce avea sa devina cea mai mare piata a sa, Statele Unite.
Dupa ce Kavasima Kijosi a devenit presedintele Honda In octombrie 1973, compania a Inceput sa creasca spectaculos. La acea vreme, cifra de afaceri a companiei era mai mica de 400 de miliarde de yeni, dar pana In 1979 a depasit 1 000 de miliarde de yeni, fiind primul producator japonez fondat dupa razboi. In 1980, cifra de afaceri a Honda era de 1,5 trilioane de yeni, astfel ca, In doar 32 de ani, compania japoneza a atins o zecime din cifra de afaceri anuala a General Motors.
Numirea lui Kavasima a coincis cu prima criza a petrolului, care a lovit Japonia cu inflatie si recesiune. In acelasi timp, America si-a Inasprit legislatia privind emisiile, creand o provocare dificila pentru inginerii de cercetare si dezvoltare din domeniul auto din Intreaga lume. In 1973, pretul autoturismelor si motocicletelor la nivel mondial a crescut cu 15%, dar Honda a reusit sa mentina constant costul pe masina prin cresterea productiei. Productia de motociclete a crescut la 3 milioane de unitati pe an: un milion dintre acestea au fost fabricate si vandute In Japonia, un alt milion au fost fabricate pentru export In China continentala si un al treilea milion au fost produse In strainatate. De asemenea, Kavasima a extins gama Honda de masini de lucru, producand generatoare, motocultoare, masini de tuns iarba, motoare marine exterioare si pompe de apa.