Isuzu Motors Ltd. cunoscuta In mod obisnuit ca Isuzu este un producator multinational japonez de automobile cu sediul central In Yokohama, prefectura Kanagawa. Activitatea sa principala este productia, comercializarea si vanzarea de vehicule comerciale Isuzu si motoare diesel.
Compania are, de asemenea, o serie de filiale si societati mixte, inclusiv UD Trucks, Anadolu Isuzu (o societate mixta turca cu Anadolu Group), Sollers-Isuzu (o societate mixta rusa cu Sollers JSC – productia s-a oprit In martie 2022, participatia Isuzu a fost transferata catre Sollers In iulie 2023, SML Isuzu (o societate indiana cunoscuta anterior sub numele de Swaraj Mazda), Jiangxi Isuzu Motors (un joint venture chinez cu Jiangling Motors Company Group), Isuzu Astra Motor Indonesia, Isuzu Malaysia (Isuzu HICOM), Industries Mécaniques Maghrébines, Isuzu Truck (UK), Isuzu South Africa, Isuzu Philippines, Taiwan Isuzu Motors, Isuzu Vietnam, Isuzu Motors India si BYD Isuzu.
Isuzu are fabrici de asamblare si productie In Fujisawa, care se afla acolo Inca de la Infiintarea companiei sub denumiri anterioare, precum si In prefecturile Tochigi si Hokkaidō. Vehiculele marca Isuzu sunt vandute pe majoritatea pietelor comerciale din Intreaga lume. Isuzu se concentreaza In principal pe piata camioanelor comerciale cu motorizare diesel, a autobuzelor si a constructiilor.
Numit dupa raul Isuzu, kanji-ul Inseamna „cincizeci de clopote”.

Istoria Isuzu Motors a Inceput In 1916, cand Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co., Ltd. a planificat o cooperare cu Tokyo Gas and Electric Industrial Company pentru a construi automobile. Urmatorul pas a fost facut In 1918, cand a fost initiata o cooperare tehnica cu Wolseley Motors Limited, cedand drepturi exclusive pentru productia si vanzarile de vehicule Wolseley In Asia de Est din kituri knock-down. In 1919 a venit primul autoturism produs vreodata In Japonia, un model Wolseley, Fifteen A9 15/40 НР la santierul naval Tokyo Ishikawajima de la fabrica Fukagawa. Camionul CP de provenienta Wolseley a urmat doi ani mai tarziu; 550 dintre acestea au fost construite pana In 1927. In 1923, Japonia a fost devastata de cutremurul din Kanto, care a facut inutilizabila, din cauza sinelor contorsionate, noua infrastructura de transport care depindea foarte mult de caile ferate detinute de guvern. Vehicule grele de constructii au fost importate de la companiile GMC si Ford din Statele Unite pentru a ajuta la redresare si reconstructie, iar compania a Incercat sa contribuie prin producerea de vehicule de constructii si grele construite local. In 1927, compania a introdus camionul „Sumida P-type truck” cu o capacitate de Incarcare de 2 tone, echipat cu un motor A6, si un vehicul de 1 tona, „Sumida M-type No. 1 bus”, echipat cu un motor A4. Numele „Sumida” a fost folosit de la raul Sumida, deoarece fabrica de la Fukagawa se afla In apropiere.
In 1929, IHI Corporation, a separat o parte din activitatea sa de productie si a fuzionat cu DAT Automobile Manufacturing Inc. (un predecesor al Nissan) si si-a schimbat numele In Jidosha Kogyo Co., Ltd. (Automobile Industries Co., Ltd.) Numele utilizate pentru produsele acestei societati, comercializate sub denumirile „Sumida” si „Chiyoda”, au o semnificatie speciala In Japonia. Chiyoda este un cartier din Tokyo In care se afla Palatul Imperial, iar Sumida se refera la un rau care curge prin Tokyo la aproximativ 3,59 km (2,23 mi) est de Palatul Imperial. In 1934, fabrica Tsurumi a fost deschisa sub numele companiei Automobile Industry Co., Ltd., iar In 1937 Automobile Industries a fost reorganizata si formata Intr-o noua companie, Tokyo Automobile Industries Co., Ltd. si a fost Infiintata cu un capital de 1.000.000 de yeni. Compania a continuat sa produca camioane grele si autobuze de pasageri, realizand necesitatea de a moderniza infrastructura de transport din Japonia, si a fost unul dintre principalii producatori pentru Armata Imperiala Japoneza, Impreuna cu Mitsubishi Heavy Industries, si a avut o loialitate corporativa fata de Yasuda Zaibatsu. Unul dintre vehiculele produse pentru efortul de razboi a fost transportorul blindat de trupe Sumida M.2593. In 1942, Hino Heavy Industries a fost separata de Tokyo Automobile Industries, devenind o corporatie separata.[6] In 1949, compania a fost redenumita Isuzu dupa raul Isuzu, In urma unei Intalniri cu Ministerul Comertului International si Industriei (MITI) al guvernului japonez.
In cea mai mare parte a Asiei si Africii, Isuzu este cunoscut In primul rand pentru camioanele de toate dimensiunile, dupa ce, la sfarsitul anilor 1990, Isuzu a renuntat la toate vanzarile de sedanuri si masini compacte din cauza scaderii vanzarilor. In perioada In care Isuzu vindea autoturisme, era cunoscuta pentru concentrarea pe nisa motoarelor diesel. In 1983, de exemplu, cu mult Inainte de explozia vanzarilor de motoare diesel, diesel-urile reprezentau 63,4% din productia lor de autoturisme. In 2009, Isuzu a abandonat piata de consum din Statele Unite din cauza lipsei vanzarilor. Isuzu ca corporatie a fost Intotdeauna In principal un producator de automobile compacte mici si mijlocii si camioane comerciale de dimensiuni medii si mai mari, dar pietele din Intreaga lume prezinta nevoi diferite.

Isuzu Motors America a Intrerupt vanzarea de autoturisme In Statele Unite la 31 ianuarie 2009. Compania a explicat dealerilor sai ca nu a fost In masura sa asigure Inlocuitori viabili din punct de vedere comercial pentru Isuzu Ascender si Isuzu i-Series. Isuzu a vandut 7 098 de autoturisme In anul 2007. Aceasta actiune nu a afectat operatiunile Isuzu cu vehicule comerciale sau motoare diesel industriale din Statele Unite.[21] Isuzu are un contract cu Budget Truck Rental pentru fabricarea camioanelor lor de Inchiriere, Impartit cu Ford, GMC, si Navistar International.
In Australia, Isuzu a fost timp de multi ani un furnizor important de vehicule comerciale usoare si de uz casnic pentru Holden (General Motors). Cu toate acestea, pana In 2008, Holden se aproviziona cu putine Isuzu. In acest moment, Isuzu a Inceput sa vanda modelul D-Max sub numele Isuzu.
Intrarea Isuzu pe piata thailandeza s-a dovedit a fi una dintre cele mai de succes. Prezenta sa In tara a Inceput In 1966, cand a Infiintat o unitate de productie pentru camionete pick-up In provincia Samuthprakarn, cu o capacitate de 155.000 de unitati pe an. Producatorul auto a devenit rapid lider de piata, astfel Incat, In 2002, compania si-a transferat baza de productie din locatia sa initiala din Fujisawa, Japonia, In Thailanda. Isuzu a revendicat cea mai mare cota din piata thailandeza a vehiculelor comerciale, depasindu-si concurentii timp de cel putin 23 de ani.[36] Pana In 2006, compania s-a transferat Intr-o zona industriala din provincia Chachoengsao pentru a sustine extinderea productiei. Pana In 2017, Isuzu a exportat camioane pick-up, cu livrari care au ajuns In America de Nord, America Latina, Australia si Japonia.. In acelasi an, a anuntat ca profitul sau a crescut cu 7% si si-a dublat productia anuala de camioane pentru a satisface cererile din strainatate.