Lada este marca auto a producatorului auto rus AvtoVAZ. In perioada sovietica, acest nume de marca a fost folosit numai pentru vehiculele de export, aceleasi modele au fost vandute pe piata interna sovietica sub numele de marca Zhiguli, dar masinile au fost vandute si In tarile socialiste din Blocul de Est cu literele chirilice Zhiguli In primii ani de distributie[1].
In 1993, TTS, fondata de Vyacheslav Zubarev In 1992, a semnat un contract cu AvtoVAZ. In 1995, In orasul Naberezhnye Chelny a fost deschis primul centru auto LADA cu drepturi depline, care a Inceput livrarile directe de la uzina auto. In 1995, a fost deschis un birou In Kazan

Originea numelui nu este clara, deoarece cuvantul Lada poate fi asociat cu mai multe semnificatii, iar toate acestea ar fi putut juca un rol In atribuirea numelui:

  • Lada este zeita tineretii si a frumusetii In mitologia slava.
  • Cuvantul lada este un vechi cuvant rusesc care Inseamna „iubita” si a devenit mai tarziu un prenume
  • lagyja este un tip de nava – acest lucru poate fi vazut pe emblema Lada (Ладья).
  • Cuvantul lada In limba rusa este echivalentul cuvantului un fir metalic In jurul gatului unei chitare.
Service auto Cluj, piese, reparatii LADA

In1966, Fiat a ajuns la un acord cu ministrul sovietic al industriei auto pentru a construi o fabrica de automobile In Uniunea Sovietica. Uzina, construita In Togliatti, a demarat In 1970.

Primele break-uri VAZ-2101 si VAZ-2102 se bazau pe modelul Fiat 124 din 1967, din care inginerii italieni au dezvoltat modelul 124R, modelul pe care se baza VAZ-2101 Ziggurat.

In1972, a aparut un nou model, VAZ-2103; adica al 1.500-lea. La acel moment, au fost produse 320.000 de masini, iar obiectivul pentru anii urmatori a fost de 660.000 de unitati.

In1973, suprafata fabricii a ajuns la 2 milioane de metri patrati si a angajat 70 de mii de muncitori.

In1975, a fost produs primul SUV, Lada Niva VAZ-2121, dar a fost introdus In productia de serie abia In 1977. A fost primul Lada care nu a fost bazat pe sasiul original Fiat 124. Motorul 1600, finalizat In 1975, antreneaza o caroserie autoportanta cu trei usi nou dezvoltata, cu tractiune integrala permanenta.

In1976, a fost produsa a doua geamana, VAZ-2106, cu un motor de 1,6 litri, iar versiunile ulterioare au fost echipate cu un motor de 1,5 litri, facand din aceasta (codVAZ-21061 ) unul dintre cele mai longevive si mai produse modele Lada.

In1980, a fost lansat primul „nerd-Lada”, VAZ-2105.

In1983, al doilea cub a iesit de pe linia de asamblare, VAZ-2107

In1984, a aparut VAZ-2108 Lada Samara cu tractiune fata (mai Intai sub numele Sputnik ). Aceasta masina nu a mostenit nimic de la Fiat 124, In afara de cateva piese minore, iar constructia sa a urmat-o pe cea a masinilor contemporane japoneze si vest-europene cu tractiune fata.

In1994, a aparut Niva modernizat, VAZ-2123.

In1996, a fost lansat primul membru al familiei Lada 110, VAZ-2110. Din punct de vedere tehnic, acesta poate fi considerat succesorul lui Samara, dar forma sa este noua, iar motoarele au fost actualizate.

In2000, a fost produs primul motor cu 16 valve din istoria Lada si au fost introduse doua noi membri ai familiei Lada 110, VAZ-2111 break si VAZ-2112 hatchback.

Service auto Cluj, piese, reparatii LADA

In2004, a fost lansata productia modelului Kalina (break: VAZ-1117, sedan: VAZ-1118, hatchback: VAZ-1119). In2007 a Inceput productia modelului Priora (VAZ-2170). In2008, a Inceput productia versiunii cu 5 usi a modelului Priora (VAZ-2172). In2009, a Inceput productia versiunii break a modelului Priora (VAZ-2171). In2010, a fost lansata productia modelului Priora Coupe (VAZ-21728). In2011, a Inceput productia modelului Granta Coupe (VAZ-2189). In2012, a fost lansata productia modelului Granta Sedan (VAZ-2190). Productia modelelor Invechite VAZ-2104, VAZ-2105 si VAZ-2107 este In cele din urma oprita. In 2015, noul model Vesta iese de pe linia de asamblare a uzinei din Togliatti. In 2020, vanzarea automobilelor marca Lada a fost suspendata pe termen nelimitat In Intreaga Europa, Motivul suspendarii este ca marca nu produce In prezent motoare care sa respecte standardele europene de mediu.